مارکتینگ یا بازاریابی چیست؟ شغل بازاریابی چیست و بازاریاب چه مسئولیت هایی دارد؟
نوشته شده توسط : ساحل

تعاریف بسیاری از بازاریابی در دوره‌ها و زمان‌های مختلف ارائه‌شده‌است. بهترین تعاریف ارائه‌شده مترکز بر مشتری و ارضای نیازهای مشتری هستند. در این نوشتار می خواهیم به شما بگوییم که بازاریابی چیست و یک بازاریاب چه وظایفی را برعهده دارد. همچنین خواهیم گفت که اصول بازاریابی چیست و یک بازاریاب خوب به چه بنیادی پایبند است.

در این جا تعریفی را برای استجابت به سوال بازاریابی چیست ارائه می‌کنیم.

بازاریابی تکاپو مجموعه‌ای از نهادها و فرآیندها به هدف برپایی ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادهایی است که برای مشتری و به طور کلی جامعه ارزش و بها ْداشته باشد.

تعریف دیگری که از بازاریابی ارائه شده است این است که بازاریابی فرآیندی است که در آن شرکت ها ارزش را برای مشتریان برپایی کرده و سپس روابط قوی‌ای را با مشتری ها پایدار می‌کنند الی در عوض ارزشی را به چهره متقابل از آن‌ها دریافت کنند. ارزش ارائه شده اساس کسب برتری رقابتی برای کمپانی است (برای آشنایی بیش تر نوشتار سلسله ارزش پورتر را ببینید).

این ارزش متقابل معمولا به صورت گرفتن پول از مشتری می‌باشد و شرکت انتظار دارد که در ازای ارائه خدمات و اجناس وجهی را از مشتری گرفتن کنید. در پاسخ به این سوال که اصول بازاریابی چیست باید بگوییم که یک اصل بنیادی در بازاریابی، فرآیند مبادله است. در بازاریابی یک مبادله اتفاق می‌افتد و مشتری در قبال پرداخت پول، کالایی را اخذ می کند.

در پارسی این واژه از دو دسته «بازار» و »«یاب» برپایی شده است. در معنای لغوی شاید بتوان این کلمه را به معنای یافتن بازار برای خدمات و محصولات کمپانی تعریف کرد.

البته در دنیای امروز با پروا به رقابتی شدن بازارها و حضور کمپانی های انبوه پرکار در بازار، سایر فرمایش بازاریابی صرفا منوط به یافتن بازار نیست و دسته مهمی از تکاپو بازاریابی منوط به ارتباط با مشتری و خوشنود نگه داشتن مشتری برای خرید مجدد وی می‌باشد.

در تعاریف جدید بازاریابی به اهمیت روابط بلند مدت با مشتری بسیار پافشاری شده است. در راستی استجابت دوم به سوال اصول بازاریابی چیست این است که یک ریشه-بن-بیخ مهم، برقراری رابطه بلندمدت با مشتری است. مشتریانی که در طویل مدت از شرکت خرید می‌کنند سودی بنیادی را برای کمپانی خواهند داشت.

بنابراین وظیفه بازاریاب این است که علاوه بر شناسایی مشتری و یافتن بازار، ارتباطی همیشگی و پیوسته را با مشتری برقرار کند تا مشتری نیازهای آینده خویش را نیز از راه کمپانی برطرف کند. استجابت سوم به سوال اصول بازاریابی چیست این است که برندسازی!

اصول بازاریابی چیست ؟
اصول بازاریابی را می‌توان به چهره چکیده در فهرست زیر تماشا کرد

رضایت مشتری. یگانه از بنیادین ترین اصول بازاریابی، رضایت مشتری است.
مشخص کردن بازار هدف: هیچ کالایی برای کل افراد مناسب نیست. هر کالا یا خدمت ویژه بخشی از مشتریان و دسته جمعی خاص است. یگانه از اصول اساسی بازاریابی، تعریف دقیق بازار قصد است.
شناخت رقبا: به طور قطع شما فقط کسی نیستید که این کالا یا خدمت را ارائه می‌دهد. برای بازاریابی کامیاب باید رقیبان خویش را معرفی کنید و مسیر هایی برای تمایز یافتن نسبت به آن‌ها پیدا کنید.

بازاریابی چیست و بازاریاب کیست؟


برند سازی: یگانه از اصول بنیادی بازاریابی، برندسازی است. برندسازی منجر می‌شود که شرکت پروسه انتخاب را برای مخاطبان ساده کند. مخاطبان با شنیدن اسم برند، تجربیات پیشین مثبت خود را به خاطر خواهند آورد و این موضوع مایه انتخاب مجدد آن‌ها خواهد شد.
شغل بازاریابی چیست و کسی که در این دامنه پیشه می‌کند چه مسئولیت هایی دارد؟
فرد بازاریاب موظف است که برنامه هایی را برای فروش محصولات و خدمات کمپانی اجرا کند. به طور کلی هر شرکتی دو تقسیم مشتری دارد:

۱. مشتری فعلی
مشتری ای که تا به حال حداقل یک بار از خدمات و یا محصولات کمپانی استفاده کرده است. سعی بازاریاب و تیم بازاریابی در باره این دسته از مشتریان، این است که با داشتن ارتباطی کارساز و متداوم با آن‌ها، خریدهای بعدی این مشتریان را نیز از آن خویش کنند.

به علاوه با پیوستگی بامشتریان و تقسیم بندی مشتریان و دسته بندی آن‌ها به دیگر نیازهای آن‌ها پی می برند لغایت مجموعه‌ی دیگری از محصولات و یا خدمات را به آن‌ها توصیه کنند.

مشتریان فعلی می توانند منبع درآمد بسیار نکویی برای شرکت باشند. چرا که یک بار از کمپانی خرید کرده اند و در صورتی که کیفیت ارائه شده به آن‌ها پسندیده باشند، این پتانسیل وجود دارد که این کسان به مشتریان وفادار تبدیل شوند و به چهره اتوماتیک و ابدیت از کمپانی خرید کنند.

۲. مشتریان بالقوه
دسته دوم مشتریان نهفته هستند. یعنی کسانی که می‌توانند مشتری خدمات و محصولات کمپانی باشند. برای مثال فرض کنید شرکتی در دامنه ساخت مکنده صنعتی کار و جنبش می‌کند. شرکت آب و فاضلاب می‌تواند یک مشتری بالقوه برای این شرکت باشد و دربایستن است که بازاریابان و تیم بازاریابی تلاش کند لغایت ارتباطی را با شرکت آب و فاضلاب استوار نماید و طی جلسات و صحبت های پدران توانمندی های شرکت خود را در گستره طراحی و ساخت پمپ صنعتی به کمپانی آب و فاضلاب اثبات نماید

شناسایی مشتریان خفته و پیدا کردن گذرگاه هایی برای پیوستگی با آن‌ها یگانه از وظایف مهم بازاریابان و تیم بازاریابی می‌باشد





:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: